Afsnittet omhandler sæsonerne 1908-1909 og 1909-1910. I den første sæson åbnede balletten med Fjernt fra Danmark, og senere fulgte Napoli med stor succes for Hans Beck. Balletkorpset var på dette tidspunkt stærkt på både mande- og kvindesiden, men repertoiret manglede fornyelse. Flere utilfredse balletdansere søgte derfor til udenlandske teatre.
Operaen kom med to succesfulde nyheder, nemlig Georg Høebergs Et Bryllup i Katakomberne og Puccinis Bohème. I begge ydede Albert Høeberg fine præstationer. Operaen havde dog en vanskelig sæson. Flere operasangere var på orlov, og samarbejdet mellem musikerne Frederik Rung og Carl Nielsen i kapellet var dårligt.
Skuespillet bød til gengæld på seks nyheder, deriblandt flere danske såsom Otto Benzons Frie Hænder, Emma Gads Guldfuglen samt Henri Nathansens Daniel Hertz. En Spurv i Tranedans blev med succes sat på repertoiret efter 21 års pause. Den evigt unge komedie Genboerne med Carlo Wieth og Olaf Poulsen lokkede publikum til, mens Oehlenschlägers tragedie Erik og Abel blev en nitte.
Teaterchefen Christian Danneskiold-Samsøe døde i november 1908, og Einar Christiansen valgte at træde tilbage. Derefter overtog kontorchef Weis og skuespilleren Karl Mantzius ledelsen af teatret. Som noget af det første engagerede de brødrene Adam og Johannes Poulsen.
I sæsonen 1909-1910 lagde Den Kongelige Ballet ud forskellige balletter, inden premieren på den længe ventede Den lille Havfrue fulgte anden juledag. Balletten med de pragtfulde danse og dekorationer blev en stor succes hos publikum.
Christian Christensen blev kontaktet af komponisten Torvald Frederiksen med ideen til balletdivertissementet Et Bondegilde, der blev antaget af Det Kongelige Teater.
Operaen indledte sæsonen med Drot og Marsk med Albert Høeberg som den store stjerne. Det i udlandet så succesfulde musikdrama Dalen fik også succes med Helge Nissen og Emilie Ulrich. Operasangeren Niels Hansen kom frem i både Bohème og Hoffmanns Eventyr. Operaen Tosca blev en stor succes for Tenna Kraft.
Inden for skuespillet var sæsonens første nyheder Michaelis’ Revolutionsbryllup og Helge Rodes Flugten. Den tredje nyhed var Bjørnsons Når den ny Vin blomstrer - med debut til Bodil Ipsen.
På Oehlenschlägers fødselsdag opførtes Correggio med både Adam og Johannes Poulsen, men publikum bed ikke på. Mere heldig var teatret med Shakespeares Hellig Tre Kongers Aften med Olaf Poulsen og Johannes Poulsen. En kunstnerisk sejr oplevede skuespilleren Nicolai Neiiendam i titelrollen i Shakespeares Hamlet.
Adam Poulsen tog denne sæson initiativet til skabelsen af Friluftsteatret i Ulvedalene med åbningsforestillingen Hagbarth og Signe, hvor mange fra Det Kongelige Teater medvirkede. Christian Christensen var selv med og tog sig af det balletmæssige.